معرفی چوب درخت بلوط

معرفی انواع درخت بلوط و خصوصیات آن

درخت بلوط را می‌توان در ایران، انگلستان، ژاپن، چین، آلمان و بسیاری از کشورهای دیگر در نیمکره شمالی مشاهده کرد. آیا می‌دانستید که حضور درخت بلوط روی کره زمین به 66 تا 100 میلیون سال می‌رسد. صدها سال زندگی‌ کردن شگفت‌انگیز نیست؟ به تمام اتفاقات و تغییرات محیطی فکر کنید که اگر تا 800 سالگی زندگی می‌کردید می‌توانید شاهد آن باشید.

کلمه “بلوط” منشأ مشخصی در لغت ندارد. در انگلیسی باستانی کلمه‌ای مشابه آن وجود دارد که از زبان آلمانی اولیه تکامل‌ یافته است. اهمیت درخت بلوط در زبان‌های هند و اروپایی زمانی که گاهی به‌ عنوان اشاره‌ای به همه درختان به‌ طور کلی مورد استفاده قرار می‌گرفت، به دلیل مقاومت فوق‌العاده آن در مقابل شرایط جوی است.

ویژگی چوب درخت بلوط

بلوط نقطه مقابل استقامت، قدرت و بقا است. در ساخت انواع منسوجات چوبی، مبلمان، میز ناهار خوری و کف‌پوش‌ها بهترین گزینه است و البته ویژگی آن در هر نمونه متفاوت خواهد بود. همین‌طور درخت بلوط، در بین نجاران و سازندگان انواع متریال‌های چوبی یک انتخاب بسیار محبوب است.

ویژگی چوبهای درخت بلوط

این محصول فراوری شده درست مانند یک بافت فولادی مقاومت فوق‌العاده‌ای در مقابل فشار و ضربه دارد. در حقیقت بیش از 60 نوع درخت بلوط در دنیا دیده شده است که رنگ چوب آن‌ها تا حدودی با هم تفاوت خواهد داشت. ضمن این که رگه‌های موجود در آن باعث شده که برای ساخت انواع محصولات میز روستیک تبدیل به یکی از بهترین انتخاب‌ها شود. این چوب نماد دوام فنی در سازه‌های چوبی به‌ حساب می‌آید.

انواع چوب های درختان بلوط (شناسایی درخت بلوط)

صدها گونه درخت بلوط وجود دارد که هر کدام از آن‌ها یک ویژگی مهم در خود جای‌ داده‌اند، که در ادامه در مورد آن صحبت می‌کنیم. این‌ گونه‌ها در هفت دسته‌بندی اصلی قرار می‌گیرند.

ایالات متحده به‌ تنهایی دارای نود نوع درخت بلوط است که از ساحلی به ساحل دیگر رشد می‌کنند و در حالی‌ که اکثر آنها به بلوط‌های سیاه، قرمز و سفید تقسیم می‌شوند، تعداد کمی از بلوط‌های دیگر وجود دارند که نه‌ تنها آمریکای شمالی، بلکه کشورهای سراسر جهان رنگ‌های مختلفی را در برمی‌گیرند.

کاربرد چوب تنه درخت بلوط

شرایط نگه‌داری درخت بلوط

این درخت نیاز به آب فراوانی در بیشتر گونه‌ها دارد، درخت بلوط ایرانی یکی از محبوب‌ترین‌ها در صنعت است. نور مورد نیاز برای رشد آن هفت یا هشت ساعت در روز خواهد بود. خاک مورد نیاز آن تفاوت خاصی نداشته و کوددهی و تقویت آن باید پس از حالت نهال باشد. در واقع انتظار می‌رود که از علف‌کش‌ها به‌ عنوان کود برای این گیاه استفاده نگردد که موجب برهم‌ ریختن ساختار و رشد آن خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: چوب درخت ملچ

1_ بلوط سیاه

منطقه بومی درخت بلوط سیاه نیز شرق و مرکزی آمریکای شمالی است.

بلوط کوچکی با تاجی پهن و باز، برگ‌های آن در بالا و پایین براق و سبز و در پایین به رنگ روشن‌تر است. اما، درختان بلوط سیاه در واقع دارای برگ‌هایی هستند که می‌توانند از درختی به درخت دیگر متفاوت باشند. حتی شاخه‌ای به شاخه دیگر، بنابراین شناسایی این درخت می‌تواند کمی مشکل باشد. خود برگ‌ها ضخیم‌تر و سخت‌تر از برگ بلوط قرمز هستند و سطح بالایی براق‌تر به رنگ سبز تیره دارند. جوانه‌های انتهای برگ‌ها کرک‌دار، صاف و گرد نیستند و در پاییز رنگ برگ‌ها به رنگ قرمز یا نارنجی مایل به زرد تغییر می‌کند.

این‌ گونه درخت همچنین گاهی اوقات به‌ عنوان “بلوط زرد” شناخته می‌شود؛ زیرا رنگ‌دانه زرد در پوسته داخلی آن یافت می‌شود. چروکی از این درخت برای تهیه چای برای درمان آسم استفاده کرد، اما خود چوب فقط برای برخی از مبلمان و ویژگی‌های ساختمان خانه مفید است.

2_ درخت بلوط قرمز شمالی

منطقه بومی: منطقه غرب میانه ایالات متحده

برگ‌های این درخت بلوط دارای لبه‌های پهن است و می‌تواند به یکی از بزرگ‌ترین درختان تبدیل شود که ارتفاع برخی از آنها به بیش از 30 متر می‌رسد. پرزهای برگ نوک دارند و در پاییز قرمز می‌شوند (به همین دلیل نام آن بلوط قرمز شمالی است).

خاک مرطوب و با زهکشی خوب معمولاً بهترین شرایط برای رشد این گیاه است و آفتاب کامل یا محیط‌های نیمه سایه را تحمل می‌کنند و این درختان در برابر بسیاری از بیماری‌ها و پوسیدگی از جمله توانایی نادر در تحمل سمیت گردوی سیاه بسیار مقاوم هستند.

3_ درخت بلوط سفید

منطقه: در بخش‌های شرقی و مرکزی ایالات متحده، از جمله ارتفاعات پایین‌تر کوه‌های امریکا رشد می‌کند.

برگ‌های درخت بلوط سفید معمولاً حدود 9 لوب گرد دارند و نسبت به سایر بلوط‌های برگ گرد، بلوط پست، ظریف‌ترند. رنگ پوست آن سایه‌ای از خاکستری روشن است؛ اما زمانی که به‌ عنوان چوب برداشت می‌شود تغییر می‌کند. بلوط‌های سفید غول هستند! آنها می‌توانند تا صد فوت رشد کنند و می‌تواند تا 450 سال یا بیشتر عمر کند. در واقع، برخی از قدیمی‌ترین انسان‌های جهان می‌توانند تا 450 سال عمر کنند.

رشد تنه درخت بلوط

بلوط سفید در آب‌وهوای مختلف رشد می‌کند؛ اما مناطق دشت بهترین شرایط برای رشد گیاه بومی بلوط است. در کوه‌های آپالاچی به‌ خوبی رشد می‌کند. الوار این درخت در ساخت بشکه‌های چوبی، سازهای کوبه‌ای و حتی بانجو تقاضای زیادی دارد. حقایق جالب درخت بلوط سفید: ساکنان کوهستان از نوارهای بلوط سفید برای ساختن سبد و بافتن صندلی استفاده می‌کردند و در پاییز برگ‌ها به زرد و قرمز تغییر می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: میز ناهار خوری چوبی جدید

4_ بلوط قرمز مایل به قرمز

مناطق: آمریکای شمالی و اروپا، معمولاً در ارتفاعات پایین‌تر شکوفا می‌شوند. برگ‌های بلوط اسکارلت براق و براق در بالا و پایین با شکل متمایز چیزی شبیه به حرف لاتین “c” که بین لوب‌ها قرار دارد و خود لوب‌ها نوک‌تیز هستند. بلوط‌ هایی که تولید می‌کند به دلیل رنگ پر جنب‌وجوش پاییزی نام‌گذاری شده است و مورد علاقه سنجاب‌ها است. واقعیت جالب در مورد درخت بلوط اسکارلت این است که: این درخت به طور قابل‌ توجهی سریع رشد می‌کند و در پاییز رنگ‌های قرمز مایل به قرمز تولید می‌کند.

5_ بلوط سرخ جنوبی

مناطق رشد این‌ گونه از درخت بلوط: ارتفاعات پایین‌تر در آمریکای شمالی خواهد بود.

بر خلاف بلوط قرمز شمالی، نمونه جنوبی دارای برگ‌هایی است که معمولاً دارای پنج لوب است، با لوب مرکزی بلند اغلب “فینگر” نامیده می‌شود. سطح زیرین برگ‌ها مانند قسمت بالایی براق نیست، اما پوشیده از کرک‌های ظریفی است که احساس می‌شود.

میز ناهارخوری ۶ نفره همراه 4 صندلی و یک نیمکت

کلاهک بلوط نیز منحصربه‌فرد بوده و ساختار کوچکی دارد و بخش مهمی از آن را در برگرفته است. نکته جذاب در مورد بلوط قرمز جنوبی این است که: این درخت بلوط در پاییز به زرد مایل‌ به‌ سبز تا نارنجی تبدیل می‌شود و دارای چوب متراکم و سنگین است.

6_ بلوط پست

مناطق قابل رشد: محیط خشک و ارتفاعات کم.

بلوط پست شکل برگ غیر معمولی دارد، با لبه‌های مربع مانند روی برگ‌های براق. با بزرگ‌ترین لوب در وسط، سطح زیرین برگ‌ها دارای کرک‌های مخملی است و شکاف‌های بین لوب‌ها گرد است و به نقطه سنتی نمی‌آیند. گوزن‌ها، بوقلمون‌ها، راکون‌ها و سنجاب‌ها عاشق این بلوط‌ها هستند که دارای کلاهکی هستند که حدود یک‌ سوم سطح را می‌پوشاند.

همین‌طور برای شما جالب‌ توجه خواهد بود که بدانید نام بلوط پست از این واقعیت است که چوب اغلب برای ساختن میله‌های حصار استفاده می‌شد.

7_ شاه بلوط

مناطق: مناطق خشک و صخره‌ای را در ارتفاع کمتر از 1220 متر بهترین موقعیت برای رشد درخت شاه بلوط است.

برگ‌های بلوط شاه بلوط خیلی شبیه بلوط نیستند، اما ضخیم و چرمی هستند و به درخت اجازه می‌دهند در مناطق خشک و آفتابی مقاومت کنند. برگ‌ها خود بیضی‌ شکل هستند و دارای فرو رفتگی‌هایی شبیه به لبه‌های دندانه‌دار هستند.

بلوط دارای یک کلاهک بزرگ است که تقریباً نیمی از سطح را می‌پوشاند و دارای دستگیره‌های ناهموار روی آن است. در پاییز به رنگ زرشکی روشن (زرد) تبدیل می‌شود. حقایق جالب درخت بلوط شاه بلوط که در سراسر دنیا روایت می‌شود این است که: این‌گونه گیاه از چوب سخت، تا حد زیادی جایگزین درخت شاه بلوط آمریکایی در صنعت شده است و چروکی از تانن موجود در پوست برای برنزه کردن پوست استفاده می‌کند.

نکات کلیدی در مورد مشخصات رشد درخت بلوط

همین‌طور در مورد این درخت، نکات مهمی وجود دارد که می‌توان آن را به‌ عنوان مشخصات در نظر گرفت. به‌ هر حال هر کدام از درخت‌هایی که در اطراف خود می‌بینید از نظر ساختار رشد با دیگری تفاوت‌های مهمی دارند.

درختان بلوط در خاک مرطوب و همین‌طور آبرسانی با نرخ بالا، معمولاً بهتر رشد می‌کنند. خاک با Ph 6-7 بهترین وضعیت برای آن خواهد بود. خاک حاصلخیز و عمیق موجب رشد این درخت می‌گردد، اما بلوط می‌تواند به‌ خوبی در خاک متوسط کاشته شود. خاک شنی و خاک رس توصیه نمی‌شود.

آب و نور خورشید

درختان بلوط در محیط‌های آفتابی یا نیمه سایه‌دار بهترین رشد را خواهند داشت. نیاز آبی آنها متوسط است و می‌توانند از خشکسالی متوسط جان سالم به در ببرند. آنها را نباید در خاک بسیار خشک یا خاکی که به طور مرتب از آب اشباع شده است، کاشت.

نگهداری

درختان بلوط نیاز به نگهداری کمی دارند. درختان تازه کاشته شده نیاز به آبیاری دارند. بلوط‌های بالغ نیازی به آبیاری ندارند مگر اینکه با خشکسالی جدی مواجه شوند. کود لازم نیست هرس در تابستان انجام می‌شود و شامل حذف شاخه‌های مرده و شکسته می‌شود.

تنوع

برخی از درختان بلوط مانند بلوط آبی و بید در شرایط باتلاقی بهترین رشد را دارند. گونه‌های بلوط ساختارهای ریشه‌ای متفاوتی دارند که برخی از آنها به عمق زمین می‌رسند و می‌توانند رطوبت را برای زمان‌های سخت‌تر ذخیره کنند.

مهم است که اجازه دهید درخت بلوط فضای کافی برای رشد داشته باشد. توصیه می‌شود برای فضایی به عرض هشتاد فوت و ارتفاع هشتاد فوت برنامه‌ریزی کنید.

جمع‌بندی نهایی

بلوط گیاهی مهم است که میوه آن به‌ عنوان خوراک برای برخی گونه‌های جانداری شناخته می‌شود، تنومند و بزرگ است و از طرفی به دلیل اهمیت ویژه در صنعت، کشت می‌شود. از بلوط می‌توان به‌عنوان کف‌پوش در ساختمان‌ها و برای تولید مبلمان استفاده نمود.

گرد آوری توسط: گرند وود

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *