معرفی درخت توسکا

آشنایی با درخت توسکا

توسکا یک چوب سخت نسبتا نرم با چگالی متوسط ​​است که مقاومت خمشی، مقاومت در برابر ضربه و سفتی کمی دارد. در ابعاد استوک و چوب وجود دارد؛ مبلمان، کابینت آشپزخانه، درب، کرکره، قالب گیری، پانل، تراشکاری، کنده کاری، و ظروف آشپزخانه ار جمله این موارد می باشد.

بیشترین موارد کاربری چوب توسکا در چیست؟

  • ساخت مبلمان
  • پروژه های کوچک نجاری
  • میز ناهار خوری روستیک
  • ساخت آلات موسیقی و گیتار
  • درها، قاب های پنجره
  • کمد دیواری و کابینت آشپزخانه
  • کنده کاری ها
  • اهداف تزئینی، منبت کاری و معرق کاری
  • آسیاب کاری، ساخت تخته های سه لایه

ویژگی درخت توسکا

ویژگی های تنه درخت توسکا

چوب؛ از معدود منابع تجدیدپذیر در طبیعت است. منبع قابل توجهی که هم در زندگی و جوامع از قرن های گذشته تا به الان و هم در اقتصاد کاربرد فراوانی داشته است. از ساخت کلبه، قایق، خانه های روستایی مدرن گرفته تا تولید روزنامه ها، کتاب ها، مجلات و اقلام تزئینی و غیره.

بنابراین چوب یک جزء حیاتی و مهم در تولید انواع فراوان وسایل چوبی و الیافی مهم برای ساخت کاغذ، مقوا، ابریشم مصنوعی و … است. از انواع درختان، انواع چوب و الوار تهیه می شود. یکی از آنها چوب درخت توسکا است. در ادامه به معرفی کامل چوب توسکا خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

مشاهده محصولات روستیک!

توسکا انتخابی سبز و عالی برای سازندگان اشیاء چوبی

چوب توسکا (Alder wood) از گونه های پرطرفدار در بین صنعت چوب و نجاران است. توسکا نوعی درخت بومی که نام آن ریشه در زبان طبری باستان دارد. به دلیل داشتن قدرت جذب آب زیاد، در زمین های مرطوب و باتلاقی رشد میکند. در کشور خودمان بخش بزرگی از جنگل های شمال ایران، در مناطق مازندران، گرگان، گیلان، مناطق جنگلی طالقان، لاهیجان، آستارا و تالش را که همگی دارای خاکی مرطوب هستند، شامل می شود.

چوب درخت توسکا از جنگل های شمال ایران

در خارج از ایران بومی قاره اروپا و جزایر بریتانیا است. نوع قرمز آن رایج ترین درخت جنگلی است که در شمال غربی اقیانوس آرام رشد می کند. همچنین این چوب با توس پیوند خویشاوندی دارد و 35 گونه از آن را می توانید در چندین مکان مختلف در جهان که پراکنده شده اند، بیابید.

چوب توسکا، چوبی سخت بوده که نرمی نسبی دارد. همین ویژگی خاص باعث شده تا چوب مورد نیاز مردم برای ساخت انواع نیازها باشد.

ویژگی های چوب توسکا

توسکا، چوبی پایدار و فراوان است. با وجود سخت بودن، جنس نرمی دارد و از قوام، تطبیق پذیری و پایداری خوبی برخوردار بوده و در شرایط آب و هوایی مختلف رشد میکند و به همین دلیل عمر طولانی ای نیز دارد.

مشاهده محصولات: میز ناهار خوری چوبی جدید

در مکان های مختلف گونه های آن نیز متفاوت است. مثلا در ایران گونه های درخت توسکا، تنه و شاخه هایی به رنگ خاکستری و برگ‌ های مدوری شکل دارند. به دلیل جنس نرمی که دارند طرح دهی، سنباده ‌زنی آنها راحت است و انعطاف ‌پذیری بسیار بالای آنها نیز امکان کار کردن با این چوب را راحت‌ تر کرده است. در برخی نقاط دیگر بافت داخلی آنها به رنگ قهوه ای روشن یا کرم است که بعد از برش تغییر رنگ داده و به رنگ قرمز در میاید.

یا در جایی دیگر وقتی توسکا تازه برش داده می شود، تقریبا سفید به نظر میرسد که پس از قرار گرفتن در معرض هوا و نور خورشید به رنگ قهوه ای عسلی گرم در می آید. در کل این چوب دارای گونه های مختلف با رنگ های متفاوت است.

برای مشاهده مقاله آشنایی با درخت گردو کلیک کنید.

موارد استفاده از چوب و تنه درخت توسکا

همانطور که گفتیم چوب توسکا بسیار متنوع بوده و کاربردهای مختلفی دارد. در اکثر گونه ها می توان آن را به راحتی بدون شکافتن میخ، میخکوب کرد و بدون پیش سوراخکاری پیچ کرد، که گزینه ای عالی برای استفاده داخلی است. چوب توسکا قابل سنباده است و می تواند به راحتی به سطحی صاف برسد. بنابراین ایده آل برای کابینت آشپزخانه، قالب گیری و آسیاب کاری است. همچنین می توان از آن برای انواع مبلمان، درب و پانل استفاده کرد.

درست کردن میز روستیک با چوب درخت توسکا

همچنین چوب توسکا نرم و متخلخل است و فقط در صورتی بادوام است که مرطوب بماند و در برابر پوسیدگی در آب مقاومت داشته باشد. به همین دلیل در گذشته های دور از آن در ساخت قایق ها، دروازه های دریچه ای و لوله های آب استفاده میکردند. این روزها نیز از چوب توسکا برای ساخت روکش های چوبی، خمیر کاغذ و تخته های سه لایه استفاده می شود.

از دیگر کاربردهای این چوب میتوان به تولید انواع دکوراسیون چوبی، منبت کاری و معرق کاری، ساخت انواع میز کنسول، میز ناهار خوری روستیک، کمد و تخت خواب و ساخت آلات موسیقی به ویژه گیتار اشاره کرد.

آیا چوب توسکا خواص درمانی هم دارد؟

پاسخ مثبت است. از جوشانده پوست تنه این درخت جهت رفع گلو درد، التهابات لثه و زخم های دهان استفاده می کنند. بدین صورت که پس از جوشاندن برگ و پوست تنه آن، از آب آن قرقره کرده که برای بهبود و سلامتی لثه ها و دهان عالی است. به عنوان تب بر طبیعی و داروی ضد انگل نیز شناخته می‌شود.

برگ درخت توسکا و خواص درمانی این درخت

سوالات متداول

مزایا و معایب چوب توسکا

مزایا

  • کارایی بالا
  • در دسترس بودن زیاد
  • مقرون به صرفه
  • تطبیق پذیری
  • بدون بوی شیمیای

معایب

  • نرمی
  • دوام و مقاومت پایین

در نهایت

چوب توسکا می تواند برای هر پروژه ای چه ساختنی چه خوردنی و درمانی مناسب و ایده آل باشد. انتخابی نسبتا ارزان است. برای محیط زیست فوق العاده ارزشمند است. گونه های آن در سراسر دنیا فراوان و مختلف است. توسکا همه کاره بوده که امروزه میتوان آن را در مکان های زیادی با طراحی های فوق العاده و جذاب دید.

گردآوری توسط: گرند وود

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *