معرفی درخت ملچ

انواع و مشخصات چوب درخت ملچ

درخت مَلَچ، یک ساختار تنومند، جذاب و البته پرکاربرد است، که در حوزه‌های مختلف صنعت مورد استفاده قرار گرفته و بافتی کاملاً زیبا، با ساختار درشت و ناهموار دارد. در واقع یک انتخاب عالی برای توسعه پروژه‌های روستیک شناخته می‌شود.

نارون اسکاتلندی (Ulmus glabra) که معمولا یا نارون ویچ نامیده می‌شود، درختی بزرگ، گسترده و برگ‌ریز است که به طور معمول تا 50 متر با تاجی گرد گسترده رشد می‌کند. بومی آن از بریتانیا تا سیبری است. زمانی به طور گسترده در ایالات متحده به‌ عنوان یک درخت سایه برای چمن‌ها و پارک‌های بزرگ کاشته می‌شد، اما به دلیل حساسیت به بیماری نارون هلندی دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

برگ‌های پهن مستطیلی و بیضی‌شکل تا بیضوی، با بافت خشن، به رنگ سبز تیره (طول 3 تا 6 اینچ) دارای نوک‌ تیز، حاشیه‌های دندانه‌دار مضاعف و پایه‌های نامتقارن هستند. برگ‌ها معمولاً در پاییز به رنگ زرد مات و نامشخصی درمی‌آیند. یک درخت نمونه باشکوه که قدمت آن به سال 1861 بازمی‌گردد در باغ گیاه‌ شناسی میسوری در کنار خانه هنری شاو قرار دارد.

ویژگی‌ کلی چوب درخت ملچ

در مورد ویژگی‌های چوب درخت‌های ملچ باید گفت که چسب، رنگ و همین‌طور پرداخت به‌ خوبی روی آن‌ها قابل انجام خواهد بود. میشود از نمونه های ساخت این نوع چوب درخت ملچ، میز ناهار خوری روستیک و میز تلویزیون روستیک نام برد. در مقابل فشارها و نیروی کششی و برشی مقاومت عالی دارد و مغز چوب آن ساختاری نزدیک به قرمز روشن، قهوه‌ای و همین‌طور متوسطی از یک ترکیب با تونالیته سفید است. از این چوب می‌توان برای پروژه‌هایی که نیاز به دوام فنی بالا دارند استفاده کرد.

برش درخت جنگلی ملچ

به‌ عنوان پشتیبان در قاب‌ها، پشتی‌ها و پایه‌ها استفاده می‌شود. رگ‌های به‌ هم‌ پیوسته‌ای در چوب درخت ملچ وجود دارد که سبب می‌شود در مقابل خردشدن، بهترین واکنش را از خود نشان دهد. از یک‌ سوی دیگر، در تخته‌های قصابی، انواع نشیمنگاه‌ها، دوک‌های نرخ ریسی بزرگ و کوچک و برای ساخت صندلی‌های کلاسیک مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد؛ این چوب حتی در نمونه‌ها و گونه‌های مختلف نیز راهی بازار شده است که یکی از آن‌ها ملچ آمریکایی خواهد بود. چوب ملچ آمریکایی در دنیا به نام‌های ملچ سفید نیز شناخته می‌شود. البته قیمت بالایی دارد و دیگر کم‌وبیش از آن در بازار موجود خواهد بود.

استفاده از چوب درخت ملچ در دیزاین داخلی

یکی از گسترده‌ترین حوزه‌های استفاده از چوب درخت ملچ، در حوزه دیزاین داخلی است. این چوب یکی از زیباترین و جذاب‌ترین نمونه‌های موجود است. با رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز می‌تواند در ساخت انواع لوازم دکوراتیو و یا دیزاین کف انتخاب عالی باشد. برای ساخت درب‌های تمام چوب و میز ناهار خوری چوبی خاص نیز می‌توان حساب ویژه‌ای روی این بافت باز کرد. بخصوص این موضوع در مورد درب‌های ضد سرقت ورودی نیز صدق می‌کند.

رگه‌های آن نیز باعث می‌شود که درخت ملچ بیشتر صنعتی شده و در حوزه‌های طراحی روستیک، نیاز بخش وسیعی از طراحان را برآورده سازد.

کاربردهای چوب درخت ملچ

سوال مهم دیگری که مطرح می‌شود این است که چوب درخت ملچ در چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ آیا در دنیا محبوب است و می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری کرد؟ آیا امکان استفاده از آن در ساخت‌وساز متریال‌های معمول و روز کاربرد وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که چوب‌های درخت ملچ در حوزه‌های متفاوت از جمله ساخت انواع ساختمان‌ها و پروژه‌های عمرانی، مبلمان، قایق‌سازی، انواع لوازم ورزشی و همین‌طور درب و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از طرفی دارای ساختار مقاوم بوده و در توسعه تخته‌های سه‌لایه جز بهترین گزینه‌های موجود است.

میز جلو مبلی روستیک چوب ملچ

البته که درخت ملچ خواص دارویی نیز دارد که باعث می‌شود از آن در حوزه‌های پزشکی و پیراپزشکی نیز استفاده شود. کسانی که دچار مشکل مثانه و کلیه هستند، می‌توانند جوشانده آن را مورد استفاده قرار دهند، البته لازم است که پوست داخلی چوب به کار گرفته شود. همین‌طور این پوسته برای درمان انواع مشکلات عضلانی و گرفتگی‌ها یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار عطاری‌ها است.

چوب این درخت قوی و بادوام با دانه‌ای محکم و پیچ‌ خورده است و در برابر آب مقاوم است. نارون ملچ یا همان ملچ برای نجاری ایده‌آل‌تر از نارون معمولی است زیرا شکافته می‌شود. در تراشکاری‌های تزئینی و برای ساخت قطعات قایق، مبلمان، توپی چرخ‌ها، لوله‌های آب چوبی و تخته‌های کف استفاده شده است.

کاربرد و ویژگی چوب ردخت ملچ چیست؟

مشکلات و معایب درخت و چوب ملچ

به طبع وقتی در مورد مزیت‌ها و ویژگی‌های مثبت یک درخت صحبت می‌شود، لازم است که اشاره‌ای گردد به این که چه نواقصی می‌تواند آن را در لیست بد نام‌ها قرار دهد. در مورد درخت ملچ این موضوع به چند فاکتور کلید بستگی دارد.

بیماری نارون هلندی، یک بیماری قارچی کشنده است که توسط سوسک‌های پوستی موجود در هوا منتشر می‌شود، به بافت رسانای آب درخت حمله می‌کند و در نتیجه پژمرده شدن، برگ‌زدایی و مرگ را در پی دارد. نکروز یک بیماری ناشی از فیتوپلاسما است که به بافت رسانای غذای درخت حمله می‌کند و معمولاً منجر به شل‌ شدن پوست، پژمردگی، برگ‌زدایی و مرگ می‌شود.

پیشنهاد مطالعه در مورد: چوب درخت گردو

چوب مرطوب یک بیماری باکتریایی است که منجر به پژمردگی و پژمردگی می‌شود. پژمردگی، پوسیدگی، شانکر و لکه‌های برگ نیز ممکن است رخ دهد. این بافت البته توسط حشرات نیز مورد تهاجم قرار خواهد گرفت حشرات عبارت‌اند از: کرم خراش، سوسک، حشرات، کاترپیلار و فلس.

همین‌طور بیشتر چوب‌هایی که در حوزه‌های ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند پس از مدتی تاب برمی‌دارند که این بافت نیز از این قاعده خارج نیست؛ از یک‌ روی دیگر، ضعف اتصال داشته و سبب عدم همگنی می‌شود. سنگینی چوب نسبت به مواد مصنوعی یکی دیگر از ایراداتی است که از این بافت گرفته می‌شود و عموماً تنوع رنگی آن نیز موجب مشکلات بیشتری می‌شود.

برگ درخت ملچ

در اوایل بهار قبل از برگ ظاهر می‌شود. رنگ آنها قرمز مایل به بنفش است و در دسته‌های 10 تا ۲۰ تایی رشد می‌کنند که در امتداد شاخه‌ها و شاخه‌های کوچک فاصله دارند. این درخت‌ها هرمافرودیت هستند، به این معنی که هر دو قسمت تولیدمثل نر و ماده در هر گل وجود دارد.

عکس برگ درخت ملچ در جنگل

یکی دیگر از جالب‌ترین نکات در مورد این درخت، برگ آن است؛ دندانه‌دار، و 7 تا 16 سانتی‌متر طول، بزرگ‌تر از نارون‌های دیگر هستند. آنها دارای یک‌ پایه نامتقارن مشخصه هستند و تا یک نقطه ناگهانی در بالا مخروطی می‌شوند. گل‌ها پس از گرده‌ افشانی توسط باد، به میوه‌های کوچک و بال‌دار معروف به سامارا تبدیل می‌شوند. بذر در مرکز بال قرار دارد و توسط باد پراکنده می‌شود.

مشخصات کلی درخت ملچ

  • جنس: اولموس
  • گونه‌ها: گلابرا
  • خانواده: Ulmaceae
  • چرخه زندگی: وودی
  • کشور یا منطقه مبدأ: اروپا، آسیای غربی
  • ابعاد: ارتفاع: 70 فوت 0 اینچ – 100 فوت 0 اینچ.
  • عرض: 50 فوت 0 اینچ – 70 فوت 0 اینچ.
  • رنگ گل: سبز، قرمز و بورگاندی
  • گل‌آذین: ناچیز
  • زمان شکوفایی گل: بهار
  • توضیحات گل: گل‌های سبز مایل به قرمز غیر خودنمایی در اوایل تا اواسط بهار قبل از برگ‌ها ظاهر می‌شوند.
  • ویژگی‌های برگ گیاه چوبی: برگ‌ریز
  • رنگ برگ: سبز
  • احساس برگ: خشن
  • نوع برگ: ساده
  • آرایش برگ: متناوب
  • شکل برگ: بیضوی-مستطیل
  • حاشیه برگ: دندانه دوتایی
  • طول برگ: 3-6 اینچ
  • عرض برگ: 1-3 اینچ
  • توضیحات برگ: برگ‌های سبز تیره و خشن به طول 3-6 اینچ. حاشیه‌های ساده، متناوب، دوتایی دندانه‌دار، مستطیل تا بیضوی با پایه نامتقارن و نوک‌تیز. برگ‌ها در پاییز زرد می‌شوند؛ اما رنگ آن ناچیز است.

این درخت را کجا می‌توان پیدا کرد؟

سوال مهم دیگری که در مورد این درخت مطرح می‌شود این است که آیا امکان رشد در نقاط مختلف دنیا را دارد؟ آیا می‌توان روی این گیاه حساب ویژه‌ای برای کاشت در داخل کشور باز کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که با وجود نام انگلیسی نارون، تنها نارونی است که واقعاً بومی بریتانیا در نظر گرفته می‌شود. در نتیجه بیماری نارون هلندی، نارون wych اکنون نادر است. البته چوب درخت ملچ در ایران در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان‌طور که اشاره شد، پای ثابت در پروژه‌های صنعتی به‌ حساب می‌آید.

جمع‌بندی نهایی

در این مقاله در خصوص ویژگی‌ها، معایب و همین‌طور کاربردها و حوزه استفاده از چوب درخت ملچ صحبت کردیم. این درخت بومی بریتانیا است و به دلیل مقاومت فوق‌العاده در مقابل فشار و خردشدگی یک انتخاب عالی در ساختمان‌ سازی، پروژه‌های صنعتی و… محسوب می‌شود. نوع تیره‌ای از آن نیز در بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد و البته یکی از ارکان کلیدی در مورد این چوب این است که تنوع ساختاری وسیعی را نیز در خود جای‌ داده است. این درخت محبوب‌ترین روکش چوب را نیز تولید می‌کند.

مشکل بزرگی که در مورد چوب این درخت وجود دارد این است که بیشتر هنگام کاشت دچار آفت و همین‌طور نقص می‌شود؛ به همین علت، عمل‌ آوردن آن کمی سخت خواهد بود. در همین مورد انتظار می‌رود که درخت ملچ با مراقبت‌های کامل کاشت شده و سم‌پاشی نیز در موعد مقرر روی آن انجام گردد تا در دراز مدت دچار مشکل و آفت‌زدگی نشود. وزن نسبتاً بالا و همین‌طور ترکیب رنگ‌های کم‌تر یکی دیگر از مشکلاتی است که صنعت را در استفاده از این چوب با مشکل مواجه می‌کند.

امیدواریم این مقاله کمک کوچکی برای آشنایی شما درباره درخت ملچ کرده باشد.

گردآوری توسط: گرند وود

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *