معرفی درخت افرا

آشنایی با چوب درخت افرا

درخت افرا یکی از مهم‌ترین و شناخته‌ شده‌ ترین گونه‌های جانداری سبز است که بیش از 128 نوع در جهان دارد. تاریخچه درخت افرا از قرن‌ها پیش آغاز شد. درختان افرا صدها سال در آمریکای شمالی وجود داشتند و شیره شیرین آن توسط بومیان آمریکا برداشت می‌شد.

با این‌ حال، شناسایی درخت افرا در سال 1663 آغاز شد. این زمانی بود که شیمی‌دان رابرت بویل درخت را یک جهان نوین و مهم یا “new world” برای اروپایی‌ها توصیف کرد.

در سراسر جهان، افرا یکی از مهم‌ترین گروه‌های درختان در جنگل‌ها و برای کاشت در چمن‌ها، کنار خیابان‌ها و پارک‌ها است. آنها تنوع زیادی از فرم، اندازه و شاخ‌وبرگ را ارائه می‌دهند. بسیاری از رنگ‌های پاییزی چشمگیر را نمایش می‌دهند و برخی از نمونه‌های آن نیز چوب ارزشمندی را برای ساخت مبلمان، چوب بیسبال و آلات موسیقی فراهم می‌کنند.

در بهار، جوانه‌های برگ افرا شروع به بزرگ‌ شدن می‌کنند، اغلب هم‌ زمان با شکوفه دادن گل‌های درخت این اتفاق رخ می‌دهد. گل‌ها که توسط باد یا حشرات گرده‌ افشانی می‌شوند، بسته به گونه، به‌ صورت خوشه‌ای متمایل به سفید تا سبز مایل به زرد یا گاهی قرمز رنگ هستند.

چوب افرا چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

پس از بررسی کلی جوب درخت افرا، لازم است که کمی در مورد چوب آن بدانید، چوب درخت افرا در مناطقی خاص رویده می‌شود. این درخت ساختاری پهن برگ دارد و ممکن است برخی از گونه‌های آن از یک الی هفت متر رشد کنند. ساختار چوب درخت افرا بر اساس نمونه‌های موجود در ایران، سفید و مایل به کرم است. می‌توان از این چوب برای ساخت انواع میز روستیک و لوازم تزئینی استفاده کرد.

ویژگی درخت افرا ژاپنی

علاوه‌ بر آن، به‌عنوان شیرین‌ کننده در بسیاری از عطاری‌ها و فروشگاه‌ها، می‌توانید از آن استفاده کنید. افرا کوهی و افرا فرفری از چوب‌های گران‌بها هستند. در حالی‌ که چوب افرا کوهی به رنگ سفید متمایل به زرد است، چوب افرا مجعد به رنگ قرمز است.

حلقه‌های سالانه به‌ راحتی قابل تشخیص هستند و اغلب ممکن است منافذ نامنظم و پرتوهای مغزی شکل بین آنها وجود داشته باشد. چوب افرا به‌ راحتی شکافته می‌شود، اما در طول خشک‌ شدن تمایل به تغییر رنگ دارد. پس از قطع، کنده‌ها باید به‌ سرعت خشک شده و به‌ صورت عمودی نگه‌داری شوند.

همین‌طور این درخت کاربردهای زیادی دارد که پیش‌ از این هم در مورد آن صحبت خواهیم کرد. چوب درخت افرا البته یک مشکل مهم دارد، آن هم این است که خیلی زود آسیب می‌بیند. ولی به دلیل وزن کم در مبل‌سازی و نیز میز ناهار خوری روستیک می‌توان از درخت و بافت چوب افرا استفاده کرد.

افرا منابع غذایی مهمی برای حیات‌وحش است. شهد و گرده گل توسط زنبورها، مگس‌ها و سایر حشرات پایش و استفاده می‌شود. مرغ مگس خوار و سایر پرندگان نیز شهد گل افرا را به‌عنوان یک غذای کامل انتخاب می‌کنند. میوه‌ها و دانه‌های افرا توسط پرندگان، سنجاب‌ها، سنجاب‌ها و موش‌ها خورده می‌شود و شاخه‌ها و برگ‌های جوان توسط گوزن‌ها و گوزن‌ها خورده می‌شوند.

انواع درخت افرا در دنیا

درخت افرا در دسته‌بندی‌های: افرای قرمز، قندی یا شکری، نقره‌ای، درشت برگ، تاکی و کانیون، ژاپنی یا شرقی، شبه چناری، نروژی، کرب، آمور، چالک، فلوریدا، سیاه، راه‌راه، افرای پوست کاغذی، کلیزوم و در نهایت فولمون بیشتر در دنیا شناخته می‌شود. می‌توان گفت که این نمونه‌ها در ایران نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مشاهده محصولات: میز ناهار خوری چوبی جدید

افراهایی که در کانادا یافت می‌شوند از درختانی با ارتفاع 40 متر یا بیشتر (به‌ عنوان‌ مثال، افرای برگ بزرگ، Acer macrophyllum) تا درختچه‌هایی با ارتفاع کمتر از 10 متر (مانند افرا تاک، Acer circinatum، و افرا کوهی، A. spicatum) را در برمی‌گیرد.

تنوع رنگ برگ درخت افرا

از 125 گونه ایسر موجود در سراسر جهان، بیش از دو سوم در چین رشد می‌کنند. 10 تا بومی کانادا هستند، و برخی دیگر به‌ عنوان گیاهان زینتی رشد می‌کنند که برخی (مانند افرای نروژ، A. platanoides) در بخش‌هایی از کانادا به صورت طبیعی رشد کرده اند. افرا در محدوده‌ای از زیستگاه‌ها و در ارتفاعات مختلف رشد می‌کند؛ اما خاک‌های عمیق، مرطوب و حاصلخیز را ترجیح می‌دهد. آنها جزء اصلی بسیاری از جنگل‌های معتدل هستند.

پیشنهاد مطالعه در مورد: چوب درخت توسکا

ویژگی‌های مهم چوب درخت افرا

به‌ طور کلی چوب درخت افرا، برای ساخت انواع مبلمان و سازه‌ها و البته لوازم زینتی و آلات موسیقی مناسب است. می‌توان گفت که تحت عنوان چوب برتر و عالی برای انواع پردازش‌ها روی سازهای موسیقی شناخته می‌شود؛ ضمن این که ساختاری قابل تورق یا ورقه‌ ورقه کردن دارد و کاملاً نیمه‌ سخت است. حتی از این چوب برای ساخت سازه‌ها نیز استفاده می‌گردد.

رگه‌های این چوب نیز یکی از ارکان برجسته آن خواهد بود که عموماً ساختاری: فردار، راه‌راه، موج‌دار و مجعد هستند، چشم‌ بلبلی‌ها نیز عموماً در دیزاین داخلی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. با چگالی متوسط حدود 650 کیلوگرم بر متر مکعب، افرا یکی از انواع چوب با وزن متوسط است. سخت و مقاوم اما در عین‌ حال لاستیک است. چوب افرا برای مدت طولانی در شرایط خوب نگهداری می‌شود،

تنه برش خورده چوب افرا

موضوع جالب در مورد چوب افرا این است که درونی نامشخص دارد. یعنی درون چوب تیره‌تر از بیرون آن خواهد بود و این چوب در معرض برخورد با ساختار اکسیژن به همین راحتی ساختار رنگی خود را تغییر نمی‌دهد.

ضمن این که بافت چوب افرا عموماً انعطاف‌ پذیری فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. البته که رنگ‌آمیزی افرا یک پروسه پیچیده و سخت خواهد بود.

دامنه کاربردهای درخت افرا

کانادا بزرگ‌ ترین تولید کننده شربت افرا و سایر محصولات غذایی افرا در جهان است و 90 درصد از تولید شربت افرا کانادا از کبک (از اوایل سال 2018) تهیه می‌شود. چوب سخت و ریزدانه افراهای بزرگ‌تر کانادایی به طور گسترده برای تولید مبلمان، آینه روستیک، کف‌پوش و کارهای چوبی داخلی، و همچنین برای کاسه، اسباب‌ بازی، آلات موسیقی، تخته سه لا و روکش استفاده می‌شود. برخی از درختان خرطومی رشد می‌کنند و چوب‌هایی با الگوهای دانه‌ای درهم‌ و برهم تولید می‌کنند.

یکی از آن‌ها معروف به “افرا چشم پرنده” که مورد تقاضای شرکت‌های فراوری چوب است. گونه‌های افرا نیز به طور گسترده به‌ عنوان درختان زینتی در خیابان‌های شهر و حیاط‌های سرتاسر کانادا رشد می‌کنند که به زیبایی، سایه، کنترل فرسایش و مدیریت آب‌های سطح پوسته زمین کمک می‌کنند.

مشاهده محصولات گرند وود!

تهدیدات درخت افرا

تغییرات آب‌ و هوایی که منجر به آب‌ و هوای گرم‌تر و خشک‌تر می‌شود، شاید بزرگ‌ترین تهدید برای افراهای کانادا باشد. همچنین آفات حشرات مانند سوسک شاخ بلند آسیایی معرفی شده، خسارت قابل‌ توجهی به افرا وارد کرده است.

سوسک شاخ بلند آسیایی یک آفت مخرب و خسته‌ کننده چوب است که افرا و سایر چوب‌های سخت را از بین می‌برد. سوسک شاخ بلند آسیایی در ایالات متحده هیچ دشمن طبیعی ندارد و افراهای آمریکایی مقاومت کمی در برابر این آفت دارند؛ بنابراین، سوسک این پتانسیل را دارد که میلیون‌ها هکتار از چوب‌های گران‌ قیمت آمریکا، از جنگل‌های ملی تا درختان حیاط‌خلوت را از بین ببرد.

رنگ چوب افرا

در حالی‌ که بسیاری از درختان به‌ خاطر چوب داخلی مورد توجه نجاری قرار می‌گیرند، معمولاً این چوب افرا است که در مبلمان چوبی خوب استفاده می‌شود. تمایل به رنگ سفید با لکه‌های زیرین و رگه‌های معدنی دارد که رنگ‌های قهوه‌ای مایل به قرمز را به آن اضافه می‌کند، اگر چه با افزایش سن رنگ آن عمیق‌تر می‌شود. لکه‌ها رگه‌های معدنی را بیشتر نشان می‌دهند، بنابراین نه‌ تنها آنها را بیشتر در یک قطعه لکه‌دار می‌بینید، بلکه تیره‌تر نیز می‌شوند.

تفاوت بین افرا سخت و افرا نرم چیست؟

اصطلاح “افرا نرم” به‌ عنوان یک اصطلاح چتر برای توصیف چندین گونه مختلف از درختان افرا استفاده می‌شود. از سوی دیگر، “افرا سخت” به الوارهایی اشاره دارد که از گونه acer sacharrum می‌آید و مترادف با “افرای قندی” است. علاوه بر acer sacharrum، تنها گونه دیگر در خانواده افرا که گاهی اوقات به‌ عنوان افرا سخت شناخته می‌شود، افرای سیاه است. در واقع، این دو گونه به‌ قدری شبیه هم هستند که برخی افرای سیاه را زیر گونه‌ای از acer sacharrum می‌دانند.

انواع مختلفی از چوب افرا نرم وجود دارد، اگر چه رایج‌ترین آنها افرا راه‌راه، افرا نقره‌ای، افرای قرمز، افرای برگ بزرگ و بزرگ جعبه هستند، که “افرا نرم” نامیده می‌شود.

جمع‌بندی نهایی

افراها در دسته‌ بندی‌های مختلف قرار می‌گیرند و گونه‌های آن‌ها با هم تفاوت‌های عمده زیادی دارد. مدل‌های نقره‌ای، قرمز و کره از جمله دسته‌بندی‌های پر فروش موجود در بازار صنایع چوب به شمار می‌آیند.

در این مقاله درخت افرا و چوب آن را به شما معرفی نموده و در مورد این که به‌ عنوان یک محصول عالی در ساخت آلات موسیقی استفاده می‌شود و ساختار نیمه سختی دارد، نکاتی را به شما عزیزان گوشزد کردیم. مسئله مهم در مورد درخت افرا این است که گونه‌های گسترده‌ای دارد و البته بیشتر آن‌ها در آسیا و کشور ژاپن رشد می‌کنند.

به دلیل ساختار سخت چوب افرا، می‌توان محصولاتی را با استفاده از آن تولید و فراوری کرد که در مقابل سایش و همین‌طور خراشیدگی بهترین مقاومت را از خود نشان می‌دهند.

گرد آوری توسط: گرند وود

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

2 دیدگاه برای “معرفی درخت افرا

  1. ملیکا گفته:

    سلام خسته نباشید. مطلب تون خیلی عالی بود. فقط کاش میشد یک ویدیو هم از درخت افرا میذاشتید. در کل محتوا مفید بود. سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *