شغل درودگری یعنی چه؟

شغل نجاری و درودگری چیست؟

چوب، محبوب ترین ماده طبیعی برای خلق آثار شگفت انگیز اشیاء زیبا و خلاقانه که در طول تاریخ از گذشته های دور تا به الان از آن استفاده می کنند. احتمالا همه شما میدانید که خلق آثار چوبی ارزشمند و زیبا توسط نجاران صورت می گیرد که به آن شغل درودگری میگفتند. که خود صنعت نجاری پیشینه ای جالب و عظیم دارد که مطمئنا ارزش کاوش و مطالعه را دارد.

هنر شغل درودگری و تاریخچه نجاری

نجاری یا همان درودگری، از کسب و کارهای محبوب و مهم در سراسر دنیا بوده و منظور آن هنر کارکردن با چوب است. اگر بخواهیم به تاریخ هنر نجاری بپردازیم، قدمت آن برمیگردد به زمان مصریان باستان، رومی ها و چینی ها که میتوان شکوه و جلال هنر آنها را از روی آثار برجای مانده از آنها به اثبات رساند.

از آثارشان میتوان فهمید که سبک ها و تکنیک های مختلفی را در نجاری برای ساخت انواع میز ناهار خوری چوبی به کار میبردند و این خود به ما می گوید که صنعت نجاری و شغل درودگری در آن زمان چقدر شگفت انگیز بوده است. از جمله اولین ابزارهایی که با چوب به دست نجاران ساخته شده است میتوان به تبر، اره دستی، گیره های چوبی، مته های کمانی، چکش و غیره اشاره کرد.

معرفی شغل نجاری و ابزار کار نجاران

در کل Carpentry یک تجارت ماهرانه و حرفه ای است که در آن کار اولیه، برش، شکل دادن و نصب مصالح ساختمانی در هنگام ساخت منازل و خانه ها، کشتی ها، پل های چوبی، قالب های بتنی و غیره است. همچنین از همان ابتدای زندگی بشر چوب نقش مهمی برای آسایش و رفاه مردم داشته است به طوریکه از آن برای ساخت انواع ابزارهای کشاورزی، وسایل منزل، وسایل ماهیگیری، برپایی آتش و گرما و … استفاده می کردند.

امروزه استفاده از چوب در دکوراسیون منزل و تقاضای بالای مردم باعث شده، که قبول سفارش نجاری توسط نجاران این شغل را به محبوبیت خوبی در بین جوانان برساند.

هر آنچه که باید درباره ی درودگری بدانید 

خود کلمه درودگر در لغت نامه دهخدا به معنی نجار است یعنی کسی که کارش قطع کردن و برش چوب است. کلمه نجار در ترجمه انگلیسی به carpentier (کالسکه ساز) اطلاق میشود.

تعریف کلمه درودگر یا همان نجار

درودگری یا نجاری یکی از هنرهایی است که در آن روی چوب کار میشود و از آن آثار زیبا خلق می کنند. در واقع نجاران چوب ها را به شکل و حالت دلخواه، برش داده و آنها را کنار هم قرار می دهند و از ترکیب آن ها یک وسیله ی کاربردی، تزئیناتی زیبا و یا یک میز روستیک و میز ناهار خوری روستیک می سازند.

کار با چوب در صنعت نجاری و درودگری

این هنر فقط به برش چوب محدود نمی شود بلکه تا همین 40 یا 50 سال قبل افرادی مثل منبت کارها، معرق کارها و هر کسی که با چوب سروکار داشته را درودگر می گفتند. یعنی حتی اگر با تکه ای چوب مهارت این را داشتی که آشیانه پرنده یا ساز موسیقی یا هر چیز کوچک و زیبای دیگری خلق کنی، نام و اعتبار درودگر را میتوانستید تصاحب کنید.

ابزارهایی که برای هنر درودگری به آنها نیاز پیدا خواهید کرد عبارتند از:

  • انواع اره
  • انواع رنده برقی و دستی
  • جعبه ابزار
  • دریل گندگی
  • پولیشر
  • منگنه کوب
  • میخ کوب
  • اورفرز
  • مغار
  • چکش
  • کمپرسور هوا
  • متر و گونیا
  • زاویه سنج و …

این را بدانید که هنر نجاری بسیار گسترده و متنوع است و ابزارهایی که در اینجا نام برده شد طی دوران های مختلف وارد صنعت نجاری شده اند و در طول تاریخ به تکامل رسیدند.

پیشنهاد مطالعه: روستیک چیست؟

چگونه می توانم نجاری خوب شوم؟

برای نجار شدن معمولاً باید یک دوره کارآموزی را در نجاری بگذرانید. در کنار این باید از یک سری الزامات شخصی بهره مند باشید که در زیر به آنها اشاره کرده ایم:

  1. از کار با چوب لذت ببرید
  2. مهارت دستی و تعادل خوب در کار با چوب داشته باشید
  3. برخورداری از وضعیت جسمانی خوب، سلامتی و بینایی
  4. استعداد خوب در ریاضیات و اندازه گیری
  5. توانایی استفاده از ابزارهایی که کمی خطرناک به نظر می رسند
  6. قادر به کار به عنوان بخشی از یک تیم
  7. برخورداری از مهارت تصمیم گیری خوب و حل مسئله

در نهایت

چوب همیشه ماده ای بوده است که کار با آن و شکل دادن به آن لذت بخش است. مردم در طول تاریخ از آن برای اهداف مختلفی استفاده کرده اند. با پیشرفت تمدن ها، درودگران توانستند ابزار جدیدی برای برش و شکل دادن به چوب اختراع کنند و یا ابزارهای موجود را بهبود بخشیدند. همچنین توانستند خانه ها، معابد، گاوآهن، تابوت، قایق ها، مبلمان و لوازم منزل و غیره را با استفاده از چوب و ابزار کار چوب بسازند.

از این رو ابزارهای چوب کاری از زمان های بسیار قدیم تا کنون نه تنها در زندگی روزمره ما، بلکه در پیشرفت صنعت نقش بسیار مهمی ایفا کرده اند، که آشنایی با شغل درودگری و صنعت نجاری و تاریخچه آن بسیار مهم و جالب خواهد بود.

گردآوری توسط: گرند وود

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *